Category Management in een stroomversnelling...  door AI!

18-10-2024

De ontwikkelingen in retail en categorymanagement gaan razendsnel, en AI speelt hierin een steeds grotere rol. AI zal onze 'way of working' in een rap tempo gaan veranderen. En dat kunnen we omarmen. Zeker als we het inzetten als een krachtig hulpmiddel dat voor ons werkt, in plaats van andersom.

Neem bijvoorbeeld de analysefase – iets wat we allemaal kennen. Hoe vaak ben jij nog bezig in Excel om data van GfK, Nielsen/Circana, interne sales data en retailerdata zoals SIS en 7Even aan elkaar te knopen? Ik persoonlijk nog heel vaak. Het blijft een waardevolle maar tijdrovende klus.

Al in 2019 werkte ik samen met een grote retailer aan een van de eerste pilots om een AI-tool te gebruiken voor assortimentskeuzes. Wat bleek? AI versnelt en versterkt de analyse en brengt je sneller tot de kern. Jouw eigen categorie kennis en ervaring is vervolgens onmisbaar om de tool op de juiste manier te draaien, de resultaten in de juiste context te plaatsen en de inzichten door te kunnen vertalen naar krachtige actieplannen. 

En intussentijd zijn de mogelijkheden alleen maar verder gegroeid! Denk bijvoorbeeld aan steeds meer geavanceerde AI-tools om assortiment, promoties en pricing te optimaliseren. Ook bij het ontwerp van het optimale schappenplan en de winkelindeling zal AI steeds vaker een rol spelen. Vanwege de hoge investeringen lopen de retailers hier veelal in voorop. Maar ook voor fabrikanten zullen de tools steeds meer toegankelijk worden. Benieuwd wat deze ontwikkeling ons nog meer gaat brengen!

En intussentijd... klussen we nog even door om alle datapunten (nog steeds grotendeels) handmatig aan elkaar te knopen... ;-)!