Mijn visie op...

Het vakgebied Category Management 

Met categorymanagement hebben we een hele krachtige tool in handen om verandering teweeg te brengen in het aankoopproces van de shopper. Dit geldt voor zowel fabrikanten als retailers. Wat voor verandering? Meer shoppers, een hogere aankoopfrequentie, meer stuks per aankoop en meer waarde. Maar dat zeker niet alleen! Category management is juist...

Het nieuwe jaar is alweer even gestart. Nog maar liefst 343 dagen in te gaan (in 2020) om er een succesvol jaar van te maken voor jouw business en categorie. Dit is het moment om de jaarplannen in de praktijk te gaan brengen. Op naar de perfectie executie...! De essentiële vraag hierbij is: wanneer wordt het een succes? oftwel...

Om je klant te kunnen overtuigen van een goed idee ( bijv. die nieuwe smaak die echt niet mag ontbreken…!) of oplossing (bijv. een nieuw schapadvies), is het cruciaal dat je je klant hiervoor enthousiast maakt. Om dit goed te kunnen doen is het kennen van je klant cruciaal.

Voor veel fabrikanten is dit het deel van het jaar waarin er gewerkt wordt aan de categorie- & merkplannen voor 2020. En na deze drukke periode, rollen (of beter gezegd hollen) we dan zo de zomerperiode in. Op naar de kommertijd... of toch niet?

Sinterklaas is net het land uit en we blikken nu al terug op nog meer online transacties tov voorgaande jaren. Zoals RTLZ aangeeft hebben we in de periode tussen 1 nov en 5 dec gem 311,7 miljoen euro uitgegeven (bron *). Dit is ruim 9 miljoen meer dan vorig jaar! Oftewel zo'n €1,15 extra voor ieder huishoudens in Nederland! De...

Begrijp me niet verkeerd. Ik zie een categorievisie als een echte 'must have': als de basis voor de groeistrategie van een categorie en het commerciële (meerjaren)plan. Echter in de praktijk, zie je nog te vaak categorievisies die niet effectief worden opgezet danwel ingezet..