...Wanneer het komkommertijd is?
Voor veel fabrikanten is dit het deel van het jaar waarin er gewerkt wordt aan de categorie- & merkplannen voor 2020. En na deze drukke periode, rollen (of beter gezegd hollen) we dan zo de zomerperiode in. Op naar de kommertijd... of toch niet?
Hoe voorkom je dat het maken van het commerciƫle jaarplan wordt ervaren als een berg werk, wat 'even' gedaan moet zijn. Maar dat het een proces is waarin er echt ruimte is voor denkwerk, discussie en vooruitkijken?
Een van de belangrijke elementen daarin is een goede planning. Een goede planning voorkomt een enorme piekbelasting rondom het maken van het strategisch jaarplan, en het faciliteert het gesprek rondom categoriegroei met de klant. Hierdoor wordt het maken van het jaarplan niet een op zichzelf staand project, maar een iteratief proces, waaraan je met elkaar het jaarrond werkt.
Hoe ziet dit er dan uit? Als startpunt kan je aan het werk met het hieronder weergegeven 10-stappen blueprint. Deze blueprint faciliteert het ontwikkelen van een categoriemanagement jaarkalender om intern en met de klant tot een gedragen jaar-/groeiplan te komen. Neem gerust even contact met me op, als je de blueprint via je mailbox wilt ontvangen!
De timings en invulling van de stappen zullen per bedrijf en klant net wat afwijken, maar het is in ieder geval een startpunt voor het ontwikkelen van je eigen optimale customer & categoriegroei kalender. Ga er mee aan de slag en integreer de eigen key milestones!
En dan zie je het goed. Er bestaat geen komkommertijd. Op elk moment van het jaar is een belangrijke stap te zetten. Natuurlijk is en blijft er ruimte voor een natuurlijke break- zoals de zomervakantie. Maar zorg er wel voor dat je trade selling story in de steigers staat...!
Hoe ontwikkel je een 'customer centric' groeiplan? Een plan dat vooruitkijkt, groei realiseert, aansluit bij de wensen van je klant en de eigen mogelijkheden?
Dit start in de basis met het genereren van de juiste insights en de vertaalslag naar concrete acties. Ook de samenwerking en afstemming tussen sales, marketing, supply chain en finance is cruciaal voor succes.
Dit kan soms ervaren worden als een tijdrovend proces. Een goede planning en een passende werkvorm voorkomen een piekbelasting en zorgen voor de nodige 'denktijd' en de juiste dialoog (intern en met de klant).
-Ik ontwerp en coƶrdineer het proces voor jouw business: op maat!-