'Een beetje meer navigatie & beleving voor de Sint- alsjeblieft'

06-12-2018

Sinterklaas is net het land uit en we blikken nu al terug op nog meer online transacties tov voorgaande jaren. Zoals RTLZ aangeeft hebben we in de periode tussen 1 nov en 5 dec gem 311,7 miljoen euro uitgegeven (bron *).  Dit is ruim 9 miljoen meer dan vorig jaar! Oftewel zo'n €1,15 extra voor ieder huishoudens in Nederland! De pakketbezorgers zijn er in ieder geval meer dan druk mee.

Als ik mijn mailbox open zie ik een ware explosie terug van Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas aanbiedingen...

En wat is het ook gemakkelijk. Ook ik heb dit jaar de sinterklaasinkopen weervrijwel geheel online gedaan. Ik heb nog een poging gewaagd om de lokale speelgoedzaak te steunen. Op pad met 3 verlanglijstjes, was de teleurstelling groot op het moment dat ik;

1. Niet snel en overzichtelijk een keuze kon maken. Ik peins nog steeds over de logica achter de shopindeling, laat staan dat ik de schapnavigatie begrijp... 

2. De prijs die toch echt hoger was dan online.

3. En ik eigenlijk vooral een stukje service en bovenal beleving miste... Want dat vind ik online (nog) niet. 

Ineens kon ik niet anders dan begrijpen dat het einde van de fysieke- traditionele winkelstraat in zicht is. En toch ook weer niet. Want van nature zie ik meer kansen dan bedreigingen. En begint het meteen te kriebelen. Dit moet toch anders kunnen?

Wat zou mij nu weer vaker de winkel in trekken? Dan kom je toch op 1. Een hoog prijsvoordeel, of 2. Het bieden van beleving, verrassing, sfeer en advies.. Met als basis: een gevarieerd aanbod op een duidelijke heldere manier gepresenteerd.

Ik geloof er zeker in dat als de fysieke winkel zich meer durft te onderscheiden, zich duidelijker positioneert (dan wel door extra veel service, danwel prijsvoordeel te bieden) en de kracht van online en offline combineert in 1 formule, er zeker ruimte is voor succesvolle ondernemingen in de fysieke winkelstraat. En ja.. dan nog steeds zullen de online verkopen wederom stijgen (binnen het huidige economische klimaat). Maar ook de omzet van de (speelgoed)zaak  om de hoek.

Ik kom graag langs met mijn kids, om die enorm grote Lego kerstman (**) te bezichtigen, of beter nog; de kids zelf de lego challenge aan te laten gaan in-store.  En ik mezelf in tussentijd kan verwennen met een heerlijk luxe kop koffie...  En vergeet niet om mij intussentijd even de tip geven om gelijk de app te downloaden, waarmee ik speelgoed advies op maat ontvang,  en het gekozen speelgoed (in-store) voor mijn kids, de volgende dag thuis bezorgd wordt....

Dan komt deze mama-sint de volgende keer, zeker weer!

#beleving, #durf te onderscheiden, #blurring, #omnichannel #retail....

* https://www.rtlz.nl/business/ondernemen/artikel/4506721/webwinkels-meer-omzet-door-black-friday-en-sinterklaas

** Foto SCS-Shopping City Sud- Wenen